Pandeminin endüstriye verdiği zararın derinliği her geçen gün artarken, gelişen üretim ve ürün teknolojileri, otomobilde üretim maliyetinin yükselmesine sebep oldu.
“GELECEKTE DAHA ÇOK REVAÇTA OLACAK”
Tüm dünyada 18 milyon araç ile 210 milyar dolar gelir kaybına yol açan çip krizinin, otomobilin üretim maliyetini sadece 7 yılda yüzde yüzün üzerinde artırdığına değinen Motor Aşin Ceo’su Saim Aşçı “Üzerine bir de otomobile karşı patlayan talep, yetersiz arz, vergiler ve düzenlemeler, gelişen teknolojinin maliyeti ortalama 15-25 bin Euro olan otomobili, 2023 yılında 30 bin ile 70 bin Euro seviyesine çıkardı. Tüm bunların etkisi ve yeni kuşağın bakış açısıyla otomobilin mülkiyetinden çok sunduğu hizmete sahiplik, gelecekte daha çok revaçta olacak. Üreticilere ek gelir sağlayacak bazı donanım kiralama modelleri de bunun sinyallerini veriyor” dedi.
OTOMOBİL FİYATLARI TÜM DÜNYA ÇAPINDA ARTIŞ GÖSTERİYOR
Arz-talep dengesi otomotiv özelinde birçok ülkede bozulurken, Türkiye’de marjinal boyutlara ulaşmasında farklı sebeplerin olduğunu söyleyen Saim Aşçı, “Başlangıçta üretimden gelen arz sıkıntıları, yerini yüksek bir talebe bırakarak otomobili daha değerli hale getirdi. Tüketicinin gelecek stresi, muhtemel kriz senaryoları, otomobili yatırım aracına dönüştürünce, fiyatların yükselmesinde önemli bir etken oldu. Ancak atlamamakta fayda var: otomobil fiyatları tüm dünya çapında artış gösteriyor. 7 yıl önce motor-donanım seviyesine göre fiyatı 15-25 bin Euro olan, endüstri için sembolik diyebileceğimiz VW Golf, 2023 yılında 30 bin Euro ile 70 bin Euro seviyesine çıktı. Bu otomobilin üretim maliyeti ortalama yine donanım-motor-şanzımana göre 8 ile 15 bin Euro aralığındaydı. Bugün bu maliyet 15-35bin Euro’ya çıkmış seviyede” ifadelerini kullandı.
Haber Merkezi – İstanbul Gündemi