Dünya Sağlık Örgütü WHO’nun endüstriye “Sır açığa çıktı” sloganı ile savaş açtığını hatırlatan TÜSAD; 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü’nde tüm gençleri tütün içmeyen bir nesil olmak için bu mücadeleye katılmaya davet etti.
Tütün kullanımı tüm dünyada yaygınlığı nedeniyle bir “salgın” olarak nitelendiriliyor. Dünya çapında yılda 8 milyondan fazla insan tütün ve tütün ürünleri nedeniyle hayatını kaybediyor. Bu ölümlerin 7 milyondan fazlası doğrudan tütün kullanımından kaynaklanırken, yaklaşık 1.2 milyon kişi de sigara dumanına maruz kalan pasif içici olarak hayatını kaybediyor. 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü nedeniyle bu dramatik sonuçları gözler önüne seren Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TÜSAD), tütün endüstrisi ile mücadelenin ve gençlerin bu konudaki katılımının önemini vurguladı.
TÜSAD Tütün Çalışma Grubu tarafından yapılan açıklamada; her yıl bir temayı esas alan Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO - World Health Organization) bu yıl, “Sır açığa çıktı” sloganı ile 'Gençleri tütün endüstrisinin etkilerinden ve tütün ve ürünlerinin kullanımından koruma'ya odaklandığı bilgisi aktarıldı. TÜSAD’ın da bu doğrultuda çalışmalarını sürdüreceği belirtilen açıklamada, şu verilere dikkat çekildi:
SİGARA DUMANINDA 7 BİNDEN FAZLA KİMYASAL MADDE VAR
Sigara dumanındaki nikotin kuvvetli bağımlılık yapan bir madde. Aynı zamanda sigara dumanının içinde nikotin ile beraber 7 binden fazla kimyasal madde bulunuyor. Bunlardan en az 250‘sinin zararlı olduğu ve en az 69‘unun kansere neden olduğu biliniyor. Bu maddelerin solunması, başta akciğer kanseri olmak üzere 20’den fazla kanser ve ayrıca kalp ve solunum sistemi hastalıklarının oluşumuna da neden oluyor.
Tütün kullananlar kadar kullanmayan ancak pasif etkilenenler de ölüyor. Dünya çocuklarının yaklaşık yarısı pasif sigara dumanına maruz kalıyor. Her yıl 65 bin çocuk pasif sigara dumanı maruziyeti ile ilişkili hastalıklardan hayatını kaybediyor.
ENDÜSTRİ SİSTEMATİK VE AGRESİF BİR ŞEKİLDE GENÇLERİ HEDEFLİYOR
Küresel Gençlik Tütün Araştırması’nın (KGTA) sonuçlarına göre, 2017 verileri ile ülkemizde 13-15 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin yüzde 17.9’nun bir tütün ürünü kullandığını ve yüzde 9.9’nun da gelecekte kullanma eğiliminde olduğunu gösteriyor. Bu araştırmanın sonuçları, endüstrinin hedeflerine kararlı adımlarla ilerlediğini gösteriyor.
Tütün endüstrisi, sistematik, sürekli ve agresif biçimde gençliği hedefliyor. Önüne çıkan yasal engelleri yeni tütün ürünleri piyasaya sürerek, örneğin; elektronik sigara gibi, dumansız tütün ürünü olarak ya da ısıtılmış tütün ürünleri (IQOS) gibi “daha az zararlı ürünler” diyerek satışına devam ediyor.
HER YIL ÖLEN 8 MİLYON İNSAN YERİNE YENİ TÜKETİCİLER ARANIYOR
Tütün endüstrisi her yıl kaybedilen 8 milyon insanın yerine yeni tüketiciler bulmak için sürekli çalışıyor. Bu amaçla özellikle gençliği hedef alıyor. Tütün endüstrisi çocuk ve gençlere sigara satabilmek için değişik taktikler uyguluyor. Ancak bizler de bu yöntemleri çok iyi bilmeli ve fark etmeliyiz.
Bunun için; tütün endüstrisinin hedeflerini iyi kavramalı, taktiklerini fark etmeli ve ortaya çıkarmalı, ardından da yılmadan usanmadan bu taktiklere karşı bireysel ve kurumsal olarak tavırlar almamız gerekiyor. Yasal yaptırımların uygulanması ve denetlenmesi sağlanmalı.
Tütün endüstrisinin sırlarını toplum tarafından deşifre edilmesi için çalıştıklarını kaydeden TÜSAD Tütün Kontrolü Çalışma Grubu, ‘‘Endüstrinin kirli hedeflerine ulaşmasını her koşulda engelleyeceğiz. Tüm gençleri de tütün içmeyen bir nesil olma mücadelesine katılmaya çağırıyoruz.’’ İfadelerini kullandı.
KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI’NIN GÖZLER ÖNÜNE SERDİĞİ GERÇEKLER
*Gençlerin yaklaşık yüzde 17.9‘u bir tütün ürünü kullanıyor. Bunların yüzde 7.7 ‘si sigara, yüzde 11.2‘si nargile içiyor.
*Hiç tütün ve ürünleri kullanmamış gençlerin yüzde 9.9‘unun gelecekte kullanma eğiliminde olduğu görülüyor.
*Hiç tütün ve ürünü kullanmamış gençlerin yüzde 12.9’u kullanırsa keyif alacağını düşünüyor.
*Halen sigara içen ve 18 yaş altı olan çocuk ve gençlerin yüzde 73.3‘ü,sigara satışı için yasal yaş sınırı altında olmalarına rağmen sigara satın alabildiklerini ifade ediyor.
*Çocuk ve gençlerin yüzde 26.8‘i satış noktalarındaki sigara reklam ve tanıtımlarının farkında olduğunu belirtiyor.
*Televizyon, video, sinema filminde tütün kullanan birini gören çocukların oranı yüzde 66.5.
*Buna karşın gençlerin yüzde 61.1’i medyada tütün karşıtı mesajları fark ettiğini belirtiyor. Sportif ya da toplumsal etkinliklerde yer alan tütün karşıtı mesajlar da yüzde 35 oranında fark ediliyor.
*Halen sigara içen gençler arasında sigara paketleri üzerinde yer alan sağlık uyarıları nedeniyle sigara bırakmayı düşünenlerin oranı yüzde 22.9.
*Araştırma 2017 yılında ülkemizde 13-15 yaş grubundaki çocuk ve gençler arasında yapılmıştır.