İstanbul Gündemi

Türk bilim insanı lityum bataryaların verimliliğini 2 katına çıkartacak

Player yükleniyor...
Haberler / Güncel
2 Mayıs 2023 Salı 10:37

TÜBİTAK 2232 Uluslararası Lider Araştırmacılar Programı ile ABD’den Türkiye’ye dönen bilim insanı geleceğin batarya teknolojilerini Boğaziçi’nde tasarlamayı hedefliyor.

“DENEYİMLERİMİ TÜRKİYE’YE TAŞIMAK İSTEDİM”

ABD’nin lider üniversitelerinde lisansüstü eğitimi ile sektörün önde gelen şirketlerindeki araştırmacı deneyimlerinin ardından Türkiye’ye dönmeyi tercih eden Boğaziçi Üniversitesi Kimya Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Mehmet Nurullah Ateş, “ABD’de Northeastern Üniversitesi’nde fizikokimya alanında yüksek lisans ve malzeme bilimi alanında doktoramı tamamladıktan sonra bataryalar üzerine çalışmalarıma sektörde uzman şirketlerde devam ettim. Ancak bir noktada bu tecrübelerimi Türkiye’ye taşımak da istiyordum. Ülkemde batarya teknolojilerine ilgi TOGG ile birlikte yükseliyordu. 2020 yılında TÜBİTAK’ın Uluslararası Lider Araştırmacılar Programı’nın avantajlarından da faydalanarak Türkiye’ye döndüm. TÜBİTAK’ta enerji depolama sistemlerinde grup sorumlusu olarak görev aldıktan sonra Aralık 2022’de Boğaziçi Üniversitesi’nde çalışmalara devam etme kararı aldım” dedi.

“ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN MENZİLİ YAKLAŞIK İKİ KAT ARTACAK”

Mevcut lityum bataryaların verimliliğini üst düzeye çıkarmak için ölçek büyütme çalışmalarının sürdüğünü belirten Ateş, “Cep telefonu ile elektrikli araçlarda kullanılan lityum bataryalarda yer alan katot ve anot aktif malzemeler ile inaktif malzemeler olarak tanımlanan üç boyutlu akım toplayıcılar üzerine de çalışıyorum. Bu malzemelerde yapacağımız hücresel değişimlerle katot malzemelerin güncel kapasitesini yüzde 30-40, anot aktif malzemelerinse yaklaşık iki katına taşımak istiyoruz. Bu inanılmaz bir menzil artışı anlamına geliyor. Çalışmalarımız tamamladığında menzil kapasitesi 600 kilometre olan bir elektrikli aracın menzilinin 1.000 kilometreye kadar çıkacağını düşünüyoruz. Diğer yandan da üç boyutlu akım toplayıcılarla da şarj süresini, yüzde 80’lik bir doluma ulaşmak için 15 dakika seviyelerine düşürmek mümkün olabilecek. Bu konularda yaptığımız yayınlar önemli dergilerde yayımlandı. Öte yandan işin Ar-Ge yönüne hız katacak yeni bir laboratuvar kurmak için çalışmalarımız devam ediyor” ifadelerini kullandı.

Haber Merkezi – İstanbul Gündemi